kotrljajuci lezajevi

Preko 500 tona mase dodiruje pistu sa brzinom od većom od 250 km/h. Udarno opterećenje je potrebo preneti sa letelice na gume točkova stajnog trapa aviona preko konusno-valjkastih ležajeva.kotrljajuci lezajevi U deliću sekunde točkovi ubrzavaju od nule do brzine sletanja, ubrzanjem koje koje ne dostižu ni najsavremeniji bolidi na trkačim pistama – i sve to nakon što su više sati bili izloženi temperaturama ispod tačke smrzavanja na visinama iznad 10000 m.

Zatim se ležajevi u sekundi zagrevaju na ogromne temperature preko kočionih diskova letelice. Opterećenja, ubrzanja i uslovi su nezamislivi. Ni jedna primena ležajeva ne poznaje ovakve ekstremne promene radnih uslova u tako kratkom periodu vremena.
 
O kvalitetu TIMKEN ležajeva najbolje govori činjenica da se danas u stajni trap vojnih i civilnih zrakoplova po pravilu ugrađuju ležajevi ovog proizvođača!
 
kotrljajuci lezajevi

Stajni trap aviona Boeing 747

Timken je globalni proizvođač ležajeva, legiranog čelika i srodnih komponenti i sklopova.

Kompaniju je osnovao Henri Timken u  Sent Luisu, država Misuri, 1899. godine. Godinu dana ranije, 1898. Timken je patentirao konusno-valjkasti ležaj po kome će kompanija postati čuvena. U to vreme, Timken je bio proizvođač kočija u Sent Luisu i posedovao 3 patenta za opruge na kočijama. Ipak, patentirani kotrljajni ležajevi su kompaniji doneli uspeh.Konusno-valjkasti ležajevi su bili revolucionarni proizvod na kraju 19-og veka jer se uležištenja na osovinama, koja su se koristila do tada, nisu značajno menjala još iz antičkih vremena. Bili su bazirani na kliznim ležajevima koji nisu mogli da funkcionišu bez maziva. Bez dobrog podmazivanja, ovi ležajevi bi otkazali zbog prevelike toplote prouzrokovane trenjem. Timen je značajno smanjio trenje na svojim ležajevima koji su se zapravo okretali, što je smanjilo opterećenje ujednačenom raspodelom težine i tereta preko čaše, konusa i ležaja.

Kompanija je preseljena u Kanton, država Ohajo, 1901. godine

kada je proizvodnja automobila uzela primat nad proizvodnjom kočija. Timken je izabrao ovu lokaciju zbog blizine proizvodnih centara automobilske industrije – Detroita, Mičigena i Klivlenda i zbog blizine centara proizvodnje čelika – Pitsburga, Pensilvanije i Klivlenda.

1916. kompanija je započela proizvodnju čelika i cevi i integrisala je sa proizvodnjom svojih ležajeva. Prvi Svetski rat je prouzrokovao povećanje tražnje za čelikom, što je imalo uticaja na snabdevanje tržišta i na cenu čelika. Loš kvalitet čelika koji su isporučivali drugi proizvođači je naveo kompaniju da osigura kvalitet svog čelika i svojih ležajeva. Do kasnih 1990-ih, divizija za proizvodnju čelika je prodavala 80% svojih proizvoda spoljnim kupcima i ostvarivala jednu trećinu ukupne prodaje cele kompanije.

2003. godine kompanija je izvršila akviziciju svog najvećeg konkurenta na domaćem tržištu, kompanije „Torrington“ iz Konektikata, zahvaljujući pregovorima koje je vodio Glen Ajsinberg, sadašnji CFO Timkena.

Timkenova poslednja akvizicija 2007. godine je bila akvizicija kompanije „Purdy Corporation“ iz Mančestera, država Konektikat, koja je preimenovana u „Timken Aerospace Transmissions“. Timken takođe proizvodi opremu za testiranje za različite namene, uključujući svojstva ulja za podmazivanje, što je rezultovalo time da Timken pozajmi svoje ime industrijskoj standardnoj meri „Timken OK Load“.

Timken je članica svetskog udruženja proizvođača ležajeva – World Bearing Association (WBA).

Rolling World